0771 – 524 524.
Det är telefonnumret till Försäkringskassans kundcenter.
Kundcenter? Har
Försäkringskassan kunder? Vad är egentligen en kund? Om man rådfrågar Wikipedia
får man följande svar:
En kund är en fysisk eller juridisk person
som köper eller hyr en vara eller en tjänst från ett företag eller en person.
Köper eller hyr en vara
eller tjänst! Vad är det då för varor och tjänster Försäkringskassan erbjuder,
och vad kostar de? Om jag inte tycker att priserna på Försäkringskassans varor
och tjänster är konkurrenskraftiga, kan jag då vända mig till Försäkringskassans
konkurrenter?
Naturligtvis inte.
Försäkringskassan är en myndighet, inget företag. Den är en av tre myndigheter
som administrerar socialförsäkringen (Socialförsäkringsbalk (2010:110), 2 kap,
2 §). De andra två är Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
I lagtexten används ord som
person, enskild, försäkrad m.m. Ordet kund
förekommer däremot inte på något ställe i Socialförsäkringsbalken.
Varför använder då
Försäkringskassan ordet kund? Svaret
står att finna i något som kallas New Public Management. Grundtanken med New
Public Management är att allt skall bli effektivare och bättre om man driver
myndigheters verksamhet som man driver företag. Wikipedia beskriver det så här:
New Public Management (NPM), på svenska
ungefär Ny offentlig verksamhetsledning, avser den samling av styrnings- och
ledningsmetoder som gradvis introducerats inom offentlig sektor sedan 1980-talet.
NPM är en bred term för flera olika managementidéer där många filosofier lånats
från den privata sektorn. NPM kom som ett krav på ökad effektivitet på
offentlig sektor genom marknadsanpassning av verksamheterna.
Införandet av NPM ledde till att flera
modifierade marknadslösningar applicerades inom offentlig sektor. Exempelvis
decentralisering av beslutanderätt, interndebiteringssystem, målstyrning,
ansvarsutkrävande och upphandling. Brukare och patienter inom systemen och
medborgare i möte med offentliga institutioner beskrivs som kunder som
konsumerar tjänster.
Så, om du
tycker att Försäkringskassan stundom inte fungerar som den borde, så kan det
möjligen bero på att man applicerat
modifierade marknadslösningar på sin verksamhet och att man betraktar dig
som en kund som konsumerar tjänster.
Personligen
tycker jag att det är ett hån när Försäkringskassan kallar sjuka människor för
kunder.
Försäkringskassan
är för övrigt inte det enda området inom offentlig förvaltning. DN-journalisten
Maciej Zaremba har skrivit en artikelserie kallad Den olönsamma patienten som beskriver vad som händer när vården
leker företag. Jag avser återkomma till detta ämne i kommande blogginlägg.
NPM... ett stort kliv mot dum-kapitalismen. Som sjukvården: i år ska vi laga x tusen höftleder (sovjets planekonomi var betydligt smartare) i ett sammelsurium av beställningar, interndebiteringar och neddragningar. Dra-ner-på-personalen-och-bygg-nya-lokaler! är en formel där en mycket stor faktor måste vara att byggföretagen bygger mut-hus hemma hos politiker, tjänstemän och revisorer. Det finns helt enkelt ingen annan förklaring.
SvaraRadera