På
förekommen anledning följer här en liten handledning i konsten att sparka på den
som redan ligger. Handledningen riktar sig särskilt till personer som arbetar
inom de myndigheter och förvaltningar som administrerar våra socialförsäkringar.
De som får sin lön betald med våra skattepengar och som har till uppgift att
hjälpa människor som är sjuka eller har det svårt av någon annan anledning.
Hitta en
person som varit sjuk så länge som möjligt, gärna flera år. Företrädesvis någon
med en diagnos som medför att personen är stresskänslig och stundom inte orkar
med att fylla i alla blanketter och ta fram alla bilagor som krävs för att få
hjälp från socialförsäkringarna, till exempel någon som drabbats av
utmattningsdepression.
Avvakta
tills personen blivit utförsäkrad, vräkt, vägrad fortsatt sjukpenning och inte
har någon annan utväg än att söka socialbidrag. Ja, jag vet att ni vill kalla
det försörjningsstöd numera, men jag tycker inte om förskönande omskrivningar,
och socialbidrag är och förblir socialbidrag.
När personen
kontaktar er via telefon och ber om hjälp, låt det gå så lång tid som möjligt till
första mötet. Lämna gärna motstridiga besked via telefon och vid mötet, och se
gärna till att det är olika personer som svarar i telefon och som genomför
mötet. Undvik att fråga om personen har pengar till mat under tiden från
telefonsamtal till möte.
Vid mötet, få
gärna personen att känna sig besvärlig. Anmärk gärna på personens sätt att vara
och hur personen kommunicerar. Uttryck gärna missnöje med personens sätt att
fylla i ansökningsblanketten och visa minsta möjliga flexibilitet för
eventuella fel eller avvikelser. Alla måste väl ändå förstå att man skall veta
hur man fyller i en blankett för ansökan om socialbidrag på rätt sätt, även om
man aldrig sett någon förut. Få gärna personen att känna sig som en misslyckad
tiggare. Förödmjukelse gör socialfallen fogligare.
Om personen
insisterar på att få hjälp med mat för att slippa svälta i avvaktan på
utredning, se till att förödmjukelsen blir så stor som möjligt. Låt gärna
personen hämta ut presentkort till mataffären inför alla som råkar befinna sig
i kommunhusets foajé. Ju fler åhörare, desto större förödmjukelse. Användandet
av presentkort låter dessutom kassörskan och alla som står i kön se att här
står ett socialfall. Ju längre kö desto större förödmjukelse. Lita under inga
förhållanden på att personen kan anförtros kontanter och sätt under inga
förhållanden in några pengar på personens konto.
Utlova en
kort utredningstid och snara besked. Dröj därefter så länge som möjligt med
besked. Skjut gärna på datumet någon vecka i taget. Tre till fyra gånger kan ni
gärna skjuta på beskedet. Glöm inte att det ändå är ett socialfall ni har att
göra med.
Informera
inte om att man måste söka nytt socialbidrag varje månad. Informera inte om när
ansökan måste komma in. Informera inte om när utbetalning sker. Informera inte
om vilka regler som gäller i övrigt. Informera framför allt inte om att
personen kommer att vägras bidrag om ansökan kommer in för sent. Med lite tur
kan ni bidra till att förbättra budgetutfallet i kommunens budget. Bortse från
att personen kan bli utan mat och inte kan betala hyran. Återigen, det är ändå
ett socialfall ni har att göra med.
Glöm bort
formuleringar i Socialtjänstlagen som:
1 kap. Socialtjänstens mål
1 § Samhällets
socialtjänst skall på demokratins och
solidaritetens
grund främja människornas
- ekonomiska och
sociala trygghet,
- jämlikhet i
levnadsvillkor,
- aktiva
deltagande i samhällslivet
Tänk på att
kommunens budget går före enskildas behov, i synnerhet om de är socialfall. Om
de är så dumma att de går och blir sjuka får de väl ändå skylla sig själva.
Så här går
det naturligtvis inte till i verkligheten. Det skulle ju vara fullständigt
otänkbart i ett land som Sverige.
Eller?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar