lördag 23 januari 2016

Konsten att sparka på den som redan ligger - del 1


På förekommen anledning följer här en liten handledning i konsten att sparka på den som redan ligger. Handledningen riktar sig särskilt till personer som arbetar inom de myndigheter och förvaltningar som administrerar våra socialförsäkringar. De som får sin lön betald med våra skattepengar och som har till uppgift att hjälpa människor som är sjuka eller har det svårt av någon annan anledning.


Hitta en person som varit sjuk så länge som möjligt, gärna flera år. Företrädesvis någon med en diagnos som medför att personen är stresskänslig och stundom inte orkar med att fylla i alla blanketter och ta fram alla bilagor som krävs för att få hjälp från socialförsäkringarna, till exempel någon som drabbats av utmattningsdepression.

Avvakta tills personen blivit utförsäkrad, vräkt, vägrad fortsatt sjukpenning och inte har någon annan utväg än att söka socialbidrag. Ja, jag vet att ni vill kalla det försörjningsstöd numera, men jag tycker inte om förskönande omskrivningar, och socialbidrag är och förblir socialbidrag.

När personen kontaktar er via telefon och ber om hjälp, låt det gå så lång tid som möjligt till första mötet. Lämna gärna motstridiga besked via telefon och vid mötet, och se gärna till att det är olika personer som svarar i telefon och som genomför mötet. Undvik att fråga om personen har pengar till mat under tiden från telefonsamtal till möte.

Vid mötet, få gärna personen att känna sig besvärlig. Anmärk gärna på personens sätt att vara och hur personen kommunicerar. Uttryck gärna missnöje med personens sätt att fylla i ansökningsblanketten och visa minsta möjliga flexibilitet för eventuella fel eller avvikelser. Alla måste väl ändå förstå att man skall veta hur man fyller i en blankett för ansökan om socialbidrag på rätt sätt, även om man aldrig sett någon förut. Få gärna personen att känna sig som en misslyckad tiggare. Förödmjukelse gör socialfallen fogligare.

Om personen insisterar på att få hjälp med mat för att slippa svälta i avvaktan på utredning, se till att förödmjukelsen blir så stor som möjligt. Låt gärna personen hämta ut presentkort till mataffären inför alla som råkar befinna sig i kommunhusets foajé. Ju fler åhörare, desto större förödmjukelse. Användandet av presentkort låter dessutom kassörskan och alla som står i kön se att här står ett socialfall. Ju längre kö desto större förödmjukelse. Lita under inga förhållanden på att personen kan anförtros kontanter och sätt under inga förhållanden in några pengar på personens konto.

Utlova en kort utredningstid och snara besked. Dröj därefter så länge som möjligt med besked. Skjut gärna på datumet någon vecka i taget. Tre till fyra gånger kan ni gärna skjuta på beskedet. Glöm inte att det ändå är ett socialfall ni har att göra med.

Informera inte om att man måste söka nytt socialbidrag varje månad. Informera inte om när ansökan måste komma in. Informera inte om när utbetalning sker. Informera inte om vilka regler som gäller i övrigt. Informera framför allt inte om att personen kommer att vägras bidrag om ansökan kommer in för sent. Med lite tur kan ni bidra till att förbättra budgetutfallet i kommunens budget. Bortse från att personen kan bli utan mat och inte kan betala hyran. Återigen, det är ändå ett socialfall ni har att göra med.

Glöm bort formuleringar i Socialtjänstlagen som:

1 kap. Socialtjänstens mål
1 § Samhällets socialtjänst skall på demokratins och
solidaritetens grund främja människornas
- ekonomiska och sociala trygghet,
- jämlikhet i levnadsvillkor,
- aktiva deltagande i samhällslivet

Tänk på att kommunens budget går före enskildas behov, i synnerhet om de är socialfall. Om de är så dumma att de går och blir sjuka får de väl ändå skylla sig själva.


Så här går det naturligtvis inte till i verkligheten. Det skulle ju vara fullständigt otänkbart i ett land som Sverige.

Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar